Omega-3 yağ asitleri vücut için gerekli olan ancak vücudun üretemediği yağ asitleridir. Besinlerle alınamadığı durumlarda takviye edici gıda ile alınmaları gerekmektedir. Temel Omega-3 yağ asitleri EPA (eikosapentaenoik asit), DHA (dokosaheksaenoik asit) ve
ALA (α-linolenik asit)’dır.

Neden Omega-3 Kullanmalıyım?

Omega-3 yağ asitleri EPA ve DHA, vücudumuz tarafından üretilemeyen ve
dışarıdan alınması gereken yağ asitleridir.

Omega-3 Kaynakları Nelerdir?

Vücudumuzda asıl fonksiyonu olan EPA ve DHA sadece hayvansal gıdalardan alınabilmektedir. Yağlı balıklar ve balık yağı gibi Omega-3 içeren takviye edici gıdalar önemli EPA ve DHA kaynaklarıdır.

ALA ise, dereotu, semizotu, tere gibi yeşil yapraklı sebzelerde ve ceviz, keten tohumu gibi bitkisel kaynaklarda bulunur. ALA’nın vücudumuz tarafından kullanılabilmesi için mutlaka EPA ve DHA’ya dönüşmesi gerekmektedir ancak insan vücudunda bu dönüşüm sınırlıdır.

Yeterli Omega-3 Alabiliyor
musunuz?

Soğuk denizlerde yaşayan yağlı
balıklarda Omega-3 miktarı daha
yüksektir.

Pişirme tekniği olarak ızgara ya da
buğulama yöntemi tercih
edilmelidir.


Ağır metal riskine karşı, temiz denizlerde
yaşayan balıkların tüketimi
önerilmektedir.

Dünyada Omega-3 Tüketimi

Güney Dakota Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde görev alan Prof. William S. Harris, 1980 yılından günümüze kadar Omega-3 yağ asitleri hakkında çalışmalar yapmıştır. Bugüne kadar Omega-3 ile ilgili 200’den fazla makalesi bulunmaktadır.

Prof. William S. Harris’in 2004 yılında geliştirdiği Omega-3 İndeks Testi ile, kırmızı kan hücrelerinde bulunan DHA ve EPA’nın birleştirilmiş yüzdesi hesaplanmaktadır.

54 ülkeden 24.129 kişinin kırmızı kan hücrelerindeki EPA ve DHA miktarlarının ölçülmesi ile yapılan araştırmaya göre, Omega-3 indeksi uzmanları tarafından istenen oran %8’dir. %4 ve altı oranı ise düşük bulunmaktadır. Üç tarafı denizlerle çevrili Türkiye’de ise Omega-3 indeksi oranı %4’ün altındadır.


*Kaynak: A Stark et al. Global survey of the Omega-3 fatty acids, DHA and EPA in the blood stream of healthy adults. Prog Lipid Res. 2016;63:132-152 b Stark et al. PLEFA 2016;104:1–10

**Kaynak: Harris WS and von Schacky C. Prev Med 2004;39:212-220

*Faydalı etkinin sağlanabilmesi için günde 250 mg DHA alınmalıdır.

**Faydalı etkinin sağlanabilmesi için günde 250 mg EPA ve DHA alınmalıdır.

***Hamile ve emziren kadınlarda faydalı etki, Omega-3 yağ asitlerinin yetişkin için önerilen alım miktarlarına ek olarak 200 mg DHA alındığında sağlanmaktadır.

WhatsApp Satın almak için tıklayınız